Search
Close this search box.

Elviszlek a suliba! – Hogyan legyen biztonságos és gördülékeny az út az iskolába, óvodába?

Bár a gyerekek iskolába, óvodába szállításának leginkább környezetbarát és sok esetben a leggyorsabb módja a kerékpár, nem mindenki teheti meg, hogy reggelente bringára pattan.

 

Aki messze dolgozik, munkája az autójához köti, vagy egyszerűen ezt szokta meg, ezt tartja biztonságosnak, az jó eséllyel kocsival viszi a gyerekeket. Azok miatt a néhány perces reggeli megállók miatt, ami gyerek “ledobásához” kell, az intézmények környékén hosszú sorok és balesetveszély alakul ki, nincs elég parkolóhely. Ezt tapasztalják a törökőriek is a helyi oktatási intézmények környékén.

Érdemes lenne tehát olyan zónákat kialakítani, amely közlekedésszervezéssel, kis beruházással és együttműködő autós szülőkkel lehetővé tennék azt, hogy a “gyerekledobás és -összeszedés” biztonságos és gyors legyen.

Több séta, több bringa, kevesebb autó

Talán elsőre furcsának hangzik, de a jó autós zóna kialakítása a kerékpáros és gyalogos közlekedés népszerűsítésével és elsőbbségével kezdődik.Ha ugyanis bátorítjuk a gyerekeket és a szülőket arra, hogy kerékpárral jöjjenek iskolába, annál is kevesebb autóval kell reggelente megküzdenünk. Itt is első a biztonság azaz a gyalogos átkelőhelyek láthatóságának növelése. De sokat számít az is, ha a szülők az ovi, suli előterében kellemes, kényelmes környezetben várhatják a gyereket.

A kerékpárral érkezőknek szintén biztonságos elérést és jól látható, könnyen használható, biztonságos tárolóhelyet kell biztosítani. Egy másik kerületből érkező anyuka meséli, hogy az ő gyereke iskolájában az udvaron tárolják a kerékpárt ahová 4, nehezen nyitható vasajtón át kell a kerékpárt ki és bevonszolni. Nem csoda, ha kevesen használják.

Megoldások kis lépésektől a nagy átalakításokig

A műszaki beavatkozások drágák és hosszadalmasak lehetnek, és az sem biztos, hogy szükség van rájuk, ha szervezéssel, odafigyeléssel is javítható a helyzet.

Például a reggeli időszakban jól jöhet a szülőkből, tanárokból, nagyobb diákokból szerveződő önkéntes forgalomirányító csapat.

Ha a szülők összefognak, és felváltva, összegyűjtve szállítják a gyerkőcöket, akkor máris akár harmadára-negyedére csökkenthető az időszakos autóforgalom, hiszen egy autóban három-négy gyerek is elfér. De ki is váltható az autó, ha kisebb csapatokban, sétálva kísérjük őket reggelente.

Lehet, hogy épp csak egy kis inspiráció hiányzik a szülőknek az alternatívák kipróbálásához? Kampányokkal, figyelemfelkeltő akciókkal, információs anyagokkal is érdemes alakítani a szülők szokásait.

 

Egyszerűbb forgalomtechnikai beavatkozásokkal a balesetveszély és a dugók is elkerülhetők. Ezek az út fenntartójának a hatáskörébe esnek és közlekedésbiztonsági, közlekedésmérnöki tervezést igényelnek, emiatt hosszabb az átfutásuk. Ilyen lehet például:

  • Az utcák egyirányúsításítása
  • Az intézmények körüli egyedi parkolási rend kialakítása (pl. reggel 7 és 18 óra között tilos a parkolás), vagy a két oldalú parkolás tiltása, azaz az utcának csak az egyik oldalán lehet”kirakni” a gyereket
  • Felfestett és forgalomcsillapított körzet (az iskola utcájába befutó utcák forgalmát csökkentő és figyelmeztető táblák és felfestések kihelyezése)
  • Tilos megállni zónák bevezetése a balesetveszély miatt
  • Ideiglenes korlátozások, lezárások

A már önállóan is közlekedő gyereket szállító autósok számára a legkényelmesebb megoldás a “ledobó” és “felvevő” sáv vagy öböl kialakítása, ahol épp csak annyi időre áll meg a sofőr, míg a gyerek kiszáll. A “ledobó zónák” kialakításánál is lehetőséget kell biztosítani legalább az alábbi csoportoknak a biztonságos várakozásra:
elsőbbséget kell adni a mozgássérült vagy több gyereket szállító autósoknak, iskolabusznak
az önállóan még nem közlekedő gyerekek szüleinek, amikor a szülő is kiszáll az autóból és bekíséri a gyereket

Nem elég beruházni, a tájékoztatás és fenntartás is fontos!

Bármilyen új rendszert is vezetünk be, az alábbiakat minden estben be kell tartani:

  • A kialakítás előtt felmérni az igényeket és tájékoztatni a szülőket és a környékbeli lakosokat a változtatásokról.
  • Az új forgalmi rend bevezetést követő hetekben önkéntesekből, polgárőrségből álló csapatból és rendőrség segítségével tanítsuk be a használóknak az új forgalmi rendet.
  • Folyamatosan újítsuk fel a lekopó felfestéseket és figyeljünk az esetlegesen megrongálódott táblák pótlására is.
  • Folyamatosan ügyeljünk a tájékoztatásra és a szabálytalankodók figyelmeztetésére, és ha lehetőségünk van rá akkor a jó használókat pedig ajándékozzuk meg.
  • Minden közlekedési helyzet egyedi, ezért ha hozzá akarunk nyúlni a jelenlegi, nem biztonságos és lassú közlekedés felújításához mindenképpen közlekedésmérnök, közlekedés biztonsági auditor végzettségű tervezővel dolgoztassuk ki az egyedi ajánlatot.
Találjuk ki közösen!
Önnek is fontos, hogy javuljon Törökőr közlekedése? Jöjjön el, ossza meg ötleteit, és legyen aktív tagja a tervezői közösségnek! A következő közös tervezés időpontja: március 21. 17:30 Helyszíne: Arany János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Újvidék tér 3.

Továbbiak

Kapcsolódó Hírek