Itt a törökőri problématérkép!
A SUNRISE projekt partnere, a Mobilissimus Kft. a Törökőr Tanácsadó Testületnek mutatta be először a helyi lakosok észrevételein alapuló, Törökőr kerületrész közlekedési problémáit és lehetséges megoldásait feltáró tanulmányát.
A tanulmány alapján már körvonalazódnak azok a – részben térbeli, részben közlekedési ágakat lefedő – területek, amelyek megoldásába Zugló önkormányzata intenzíven bevonná a törökőri lakosokat.
Tervezzünk együtt Törökőrön!
Mit mutatnak a számok?
A felmérés adatait még 2017 őszén gyűjtötte a szakmai szervezet. Akkor több csatorna és számos alkalom állt rendelkezésre, hogy a helyiek véleményt mondjanak.
A közösségi közlekedésen belül a legtöbb (35 db) említést a járművek nem megfelelő útvonala kapta, és sokan (30 említés) külön kiemelték, hogy a Róna utcán nagyon hiányzik valamilyen közösségi közlekedési megoldás. Szintén többen említették problémakánt a hiányzó busz- és trolisávokat és az emiatt dugóban veszteglő járműveket (18 említés), a vasútállomás rossz állapotát és az akadálymentesség hiányát (10 említés).
A kerékpáros közlekedésnél a hiányzó infrastruktúra (36 említés) után a veszélyes szakaszok és a tárolók hiánya merült fel problémaként (13 és 12 említés).
A gyalogosok esetében a hiányzó átkelőhelyek és a rosszul karbantartott járdák (28 és 25 említés) emelhetők ki, de a gyenge közvilágítás (14 említés), az akadálymentesítés hiánya, és a szemetes, koszos közterületek is előkelő helyen végeztek 11-11 említéssel.
Az autós-motoros közlekedés kapcsán magasan a balesetveszélyt említették legtöbben (56-szor), 30-an pedig azzal voltak elégedetlenek, hogy sokan a kisebb lakóutcákat is tranzitútvonalként használják.
A fizetős zónák kiterjesztésével egyidőben felvett adatoknál nem meglepő, hogy a parkolással kapcsolatos gondok jól szerepeltek a problémamezőnyben. Zuglóra terhelődik a külsőbb területekről érkező autózók parkolási igénye, a közterületek P+R-ként való használata és a kevés parkolóhely, valamint az illegális parkolás (30+17+15 említés) ezt a nehézséget tükrözi.
A probléma helyben van
A legtöbb, lakosság által észlelt probléma konkrét helyszínhez kötődik, ezért a Mobilissimus térképen is azonosított néhány beavatkozásra váró helyszínt. Zugló vasútállomáson például a megközelítéssel és az akadálymentesítéssel vannak gondok.
Az Újvidék tér környékén és a Bölcsőde utcában a lakóövezeti funkciók és az autósközlekedés konfliktusa látható.
A Tesco és a Pillangó utcai metrómegálló környékéről többen hiányolták a megfelelő gyalogátkelőket, illetve a meglévők lámpáinak hangolásával nem voltak elégedettek.
Mi lehet a megoldás?
A lehetséges beavatkozásokat tematikus csoportokba szedte a Mobilissiumus. Az egyik ilyen beavatkozási csoport az útfelület, tér megfelelő kialakítása és használata. Erre, többek között például forgalomcsillapított, 30-as övezetek kijelölését, megfelelő kialakítású fekvőrendőröket, buszsávok kijelölését, a szabálytalan parkolás visszaszorítását javasolták.
A másik kiemelt beavatkozási terület a mindenki számára elérhető mobilitás, ami gyakorlatban például akadálymentesítést, megfelelő járdaszegélyeket, vakokat segítő térbeli taktilis jeleket, lifteket a metróhoz, az oktatási intézmények környékén biztonsági elemeket, új zebrákat, bringautakat jelent.
A megosztáson alapuló mobilitás is kívánatos lehet a jövőben, így a közbringa állomások telepítése és az autómegosztó rendszerek segítése is jó megoldás lehet.
A projekt szervezői közös gondolkodásra invitálják az itt lakókat
Lenne egy jó ötlete? Szívesen gondolkodna másokkal közösen a megoldásokon? Ossza meg velünk, írjon nekünk a mizuglonk@zuglo.hu címre, vagy kövessen minket a Mizuglónk facebook oldalán, hogy kapcsolatba léphessünk!
Továbbiak