Search
Close this search box.

Csökkenthető-e az autóforgalom?

Csökkenthető-e az autóforgalom? Ez a fenntartható közlekedést szorgalmazó mindenféle kezdeményezés, miniprojekt, kutatás és szakpolitikai lépés alapkérdése.

Hová tegyük a kocsit?

Ahogy Zuglóban sok helyen, úgy Törökőrön is a közlekedési, területhasználati problémák nagy részét a parkoló autók okozzák. Néhány példa:

  • Az Újvidék téri suli előtt reggelente a torlódás és a balesetveszély a legfőbb jellemző, hiszen sokan autóval hozzák a gyereket suliba, a biztonságos kiszállóhely pedig kevés.
Csak kirakom itt a gyereket, pár perc az egész!
  • A Fűzfő utca lakói gyakran nem tudnak kikanyarodni saját, a magánterületükön fenntartott garázsaikból a keskeny utcában, közterületen  parkoló autóktól.
Fűzfő utca: túl keskeny az utca a parkoláshoz
  • Az Újvidék tér környéke és a Pillangó park tulajdonképpen P+R területként működik. A külső kerületekből, agglomerációból érkezők kihasználva az ingyenes közterületi parkolást itt teszik le az autóikat, és szállnak át a belváros felé a tömegközlekedésre. A helyi lakók alig találnak helyet maguknak.
  • Gyakori a zöldfelületekre, út menti zöldsávokra parkolás. Az eredmény: pusztuló növényzet, talajerózió, kiteknősödött felületek,  saras pocsolyák, porszennyezés, sivár utcakép. Ismerős?
A zöldsáv a múlté
  • Az úttest szélén sűrű sorban (amúgy szabályosan) parkoló autók miatt az úttestre lépő gyalogosok szinte a semmiből, váratlanul bukkannak fel. Ez például a játszóterek közelében, ahol gyerekek szaladgálnak, különösen balesetveszélyes. Nem beszélve arról, hogy a helyhiány miatt sokszor az utcasarkokat is befoglalják a szabálytalanul parkolók.

A fizetős övezet kiterjesztése jó megoldás adott területen, de nem oldja meg magát a problémát, csak áthelyezi máshová.  Fontos tudni, a fizetős pakolóövezetek kijelölése fővárosi hatáskör, a kerület legfeljebb javaslatot tehet. De ettől a tudástól nem lesz könnyebb az itt lakók élete.

Változásra, az autóforgalom csökkentésére van szükség.

Akkor mégis, mit lehet tenni?

A jó hír, hogy rengeteg mindent, és sok jó ötlet született itt helyben is. A kevésbé jó, hogy a változáshoz a városok vezetőinek valódi szándéka, kitartó és összehangolt munka, a közlekedés szereplőinek bevonása szükséges. Nem lesz könnyű, de jól célzott akciókkal gyors eredményt lehet elérni.

SUNRISE projekt nemzetközi partnere jó példát mutat az autóforgalom helyi csökkentésére. Jeruzsálem egyik kerületében, Baka városrészben az önkormányzat és a környezetvédelmi minisztérium összefogásával sétáló sulibusz kampány és oktatóprogram indult. A cél az volt, hogy népszerűsítsék a gyalogos közlekedést az iskolák környékén. A siker nem maradt el. Míg a kampány előtt a szülők 87%-a vitte autóval suliba a gyereket, néhány hónap kampány után ez az arány már csak 54%, és sokkal többen sétálnak reggelente az iskolába. Azaz, a reggeli suli körüli csúcsforgalom 33%-kal csökkent! Ezt az arányt itt Törökőrön is örömmel fogadnánk.

CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)

Továbbiak

Kapcsolódó Hírek