Közös tereink – Forgalomcsillapítás lakóövezetekben
Városainkban a közös tereknek sokféle szerepet kell betölteni: rohanunk a munkába, ügyet intézni, itt töltjük a szabadidőnket, sétáltatjuk a kutyát, toljuk a babakocsit vagy andalgunk a szerelmünkkel, kocogunk, turistáskodunk, bámészkodunk, találkozunk a barátainkkal és a biztosítási ügynökünkkel… Közlekedünk autóval, gyalog, biciklivel, kerekesszékkel.
Értékes közterek, közösségi helyszínek
A modern várostervezés és városmenedzsment már felismerte, hogy a közterek értékesebbek annál, semhogy kizárólagosan átengedjük őket az autóforgalomnak. A 70-es, 80-as években sok nyugat-európai nagyváros esett abba hibába, hogy mindent a motorizált a közlekedésnek, az átmenőforgalomnak rendelt alá, aminek sok történelmi belváros, kulturális és építészeti érték esett áldozatul. Az utóbbi évtizedekben a tervezők intenzíven dolgoznak azon, hogy az utakat, tereket visszaadják a helyieknek, a turistáknak, a zöldterületeknek, a kultúrának, a gasztronómiának és a kereskedelemnek.
A korszerű várostervezésnél egyértelmű alapelv az is, hogy a lakóutcákon a pihenő, szabadidős funkciók és a gyalogosok biztonsága élveznek előnyt, ez pedig együtt jár az autósforgalom lassításával, szelídítésével. Ügyes tervezéssel mindennek juthat hely: elfér a zöldfelület, biztonságos a gyalogosközlekedés, lehet bringázni, rollerezni, és az autókat sem kell száműzni.
Hogyan? Nézzük a tippeket!
Kevesebb autósáv
Törvényszerű: minél szélesebb az út, annál nagyobb a sebességgel haladnak az autók. Az úttest autók számára fenntartott részeinek szűkítése, az autósávok átalakítása:
• automatikusan lassítja a forgalmat,
• biztonságosabb lesz az átkelés az úttesten,
• több hely jut a gyalogosoknak,
• helyet adhat biciklisávok kialakítására,
• a közösségi közlekedés saját sávot nyerhet,
• mindez zöld szigetekkel, fákkal, bokrokkal tarkítva az csökkenti optikai szélességet, ami további lassításra ösztönzi a vezetőket.
Körforgalom
A kereszteződésekbe telepített körforgalom úgy lassítja az autók sebességét, hogy közben biztosítani tudja a forgalom folyamatosságát, nem okoz fennakadást, forgalmi dugót, a gyalogosok számára pedig segíti a biztonságosabb átkelést. Nem kell feltétlenül hatalmas műszaki beavatkozásra gondolni, vannak példák egészen szerény méretű körforgalmakra.
Szakaszos útszűkítés, sávterelés, kanyargósítás
A lakóövezetekben egy-egy kisebb útszakasz leszűkítése is elég lehet ahhoz, hogy csökkenjen az autók sebessége.
A kanyargósan vezetett sávokon szintén lassabban, óvatosabban haladnak a sofőrök.
Az utcasarkok “kihegyezése”
Minél nagyobb ívű a kanyar, az autós annál nagyobb sebességgel veszi be. A kereszteződésekben a járdák sarkainak kihegyezése – azaz, amikor a sarok íve minél kisebb átmérőjű körívet rajzol – szintén a sebesség visszafogására ösztönöz.
Lassíts!
Autóban ülve mindig kisebbnek tűnik a sebesség. A legtöbb autós nem szándékosan hajt gyorsan, ezért sokszor elég a figyelmeztetés: lassíts! Az aktív sebességmérő táblák, a közvetlen, azonnali visszajelzés az aktuális sebességről ebben segít.
A CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)
MIZUglónk
Hírek
Továbbiak