Search
Close this search box.

Szeretik és utálják: Puszi és Pá zóna tapasztalatai az Újvidék téren

A Szugló utca Újvidék téri szakaszának lezárásával együtt Zugló önkormányzata április végén ideiglenes Puszi és Pá (Kiss and Ride) zónákat alakított ki az Arany János általános iskola előtt. Az ilyen típusú kijelölt helyek lényege, hogy ezeket az iskolakezdés idejére fenntartják az ide érkező, csak rövid időre megállni szándékozó szülőknek. Így aki autóval hozza a gyerekét, és a gyerek önállóan be tud sétálni az iskoláig, az könnyen, gyorsan meg tudja oldani az iskolához közel a kiszállást, és már hajthat is tovább, helyet adva következő érkezőknek.

Puszi és Pá

Ez a megoldás azzal, hogy rendezettebb közlekedési helyzetet teremt, nem csak az autóval érkező gyerekek gyors, gördülékeny és biztonságos érkezését segíti, de a gyalog, bringával vagy rollerrel érkezőknek is jó. Ráadásul több parkolóhely marad azoknak, akiknek több idő kell a megállásra, mert végig bekísérik a gyereket.

A Puszi és Pá zónák használatáról és hasznosságáról online kérdőíves kutatásban kérdezte az önkormányzat az érintett szülőket, tanárokat. Hogy mennyire sikerül-e ezt a modellt alkalmazni, az sok tényezőn múlik, amelyek közül a szülők hajlandósága az első. Most pedig lássuk a másfél hetes tesztidőszak eredményeit.

Új helyzet, sokféle reakció

A kérdőívre 122 válasz érkezett, vagyis az idejáró gyerekek szüleinek kb 15%-a adott visszajelzést. Az világosan kiderült, hogy a Puszi és Pá zóna tesztelésre rövid volt a hét munkanap, és a véleményeket befolyásolta a Szugló utca egyidőbeni lezárása. Az új helyzet sok elégedetlenséget szült, miközben számos konstruktív javaslat érkezett a terület forgalmának átalakítására.

Összességében a válaszadók 10-es skálán 4,27-es átlagra értékelték a Puszi és Pá zónát. Jókora különbség figyelhető meg az autóval közlekedők által adott átlag (3,13) és az egyéb módon közlekedők által adott átlag közt. A gyalogosok átlagban 5,05-re, míg a kerékpáros, rolleres közlekedők 7,63-ra értékelték a tesztidőszakot.

Arra a kérdésre, hogy ki mivel jár iskolába, a válaszadók 52%-a jelölte, hogy autóval. Ezek jelentős része tovább is halad, 7%-uk pedig a napközben a környéken, a jelenleg még nem fizetős parkolási övezetben hagyja az autóját. 22% jár gyalog, 10% tömegközlekedéssel, 7% rollerrel vagy biciklivel. A gyerekek mindössze 9%-a közlekedik egyedül.

Mivel érkeznek az iskolába?

Az utazás, iskolába érkezés a legtöbb család esetében viszonylag gyorsan megoldható, a megkérdezettek 45%-a 10 percnél hamarabb jut el az iskolába, és csak 20% utazik fél óránál többet.

Mennyi idő alatt érnek be az iskolába?

Van-e egyáltalán létjogosultsága az ilyen forgalomszervezésnek? A Puszi és Pá lényege a rövid várakozás, gyors továbbhaladás. De vajon képesek-e erre a szülők és a gyerekek? A kérdőív alapján az autós családok háromnegyede (74%) 5 percen belül megoldja a suli előtti megállást, negyedüknél a gyerek kiszállás után egyedül sétál be a kapun.

Mennyi idő szükséges a kiszálláshoz?

Az, hogy a szülők használják-e a kijelölt kiszállóhelyeket, tájékoztatás és megszokás kérdése is. Az eredmények alapján a hét munkanap nem volt elegendő arra, hogy általánosan megszokottá váljon a Puszi és Pá zóna: az autóval érkezők 43%-a egyszer sem vette igénybe, 30%-uk viszont minden nap használta.

Hányszor használták a Puszi és Pá zónát az autóval érkezők?

A kérdőívre válaszolók jelentős része nem volt elégedett az új megoldással: többségük jelölte, hogy nehezebben talált parkolóhelyet (48%), és a kiszállás pedig sem biztonságosabb (53%), sem könnyebb (47,5%) nem lett. Kisebb arányú, 10-15%-nyi válaszadó ugyanakkor épp ezek ellenkezőjét tapasztalta a tesztidőszak alatt.

Tervek, megoldások

A tesztidőszak arra szolgált, hogy az önkormányzat képet kapjon és tapasztalatokat gyűjtsön egy olyan forgalomszervezési megoldásról, ami Zuglóban még újdonságnak számít. A most kipróbált forgalmi rend ugyanebben a formában a közeljövőben nem ismétlődik meg, de megoldást kell találni a gyerekek gördülékeny, gyors és biztonságos szállítására.

Az előzetes aggodalmak és a visszajelzések is elsősorban a parkolási nehézségekre utaltak. A kérdőív alapján mindenkinek sikerült megoldani a parkolást, viszont messzebb és nehezebben. Ez a hatás nem feltétlenül a Puszi és Pá zónának köszönhető, hanem a kieső Szugló utcai parkolóhelyeknek.

Az Újvidék tér esetében konkrétan felmerült, hogy az iskola előtti egyirányúsítással lehetne igazán biztonságossá tenni a kiszállást, és kevesebb ilyen kijelölt parkolóval is megoldható lenne a helyzet. A korlátozott parkolás idejét pedig elég reggel 7 és 8 közt megszabni.

Az is fontos tapasztalat, hogy a hosszú távú beavatkozás előtt részletes forgalomszámlálás és a közlekedési szokásokról és motivációkról szóló felmérés, valamint a szülők és tanárok bevonása és motiválása is szükséges.

Ezzel együtt az iskola környéki autóforgalom csökkentése, a parkolás szabályozása továbbra is kiemelt cél az Újvidék téren, hosszabb távon pedig akár kerület szintű program is indulhat a sulik környékének biztonságáért.

A projekt a Duna Transznacionális Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.

CIVITAS SUNRISE projektet az Európai Unió Horizon2020 kutatás-fejlesztési programja támogatja (No: 72 33 65)

Továbbiak

Kapcsolódó Hírek